Bedrijfshypotheek berekenen

Je hebt een bedrijfshypotheek nodig voor de aanschaf van je bedrijfspand of om je pand te verbouwen of verduurzamen. Belangrijk om je goed in te lezen, want dit betekent een grote investering die nog jarenlang aan je balans knibbelt. Een bedrijfshypotheek laat jouw je ondernemersdroom waarmaken. Maar waar moet je rekening mee houden en wat betaal je maandelijks? Op deze pagina kun je je bedrijfshypotheek berekenen en helpen we je op weg.

Wat is een bedrijfshypotheek?

Een bedrijfshypotheek is een langlopende lening voor de aanschaf, verbouwing of verduurzaming van een zakelijk pand. Je kunt het gebruiken omdat je bijvoorbeeld een eigen kantoor wilt starten, een winkel starten of om het pand te verhuren aan anderen. De looptijd is korter dan een hypotheek voor je woning: slechts 20 in plaats van 30 jaar.

Wat kost een bedrijfshypotheek?

Vanaf jongs af aan heb jij al een droom: de wereld mooier maken met jouw product of dienst. Eindelijk ben je op het punt aangekomen dat dit binnen handbereik ligt. Vergis je niet, want bij een bedrijfshypotheek komen een hoop zaken om de hoek kijken. We zetten op een rijtje met welke kosten je rekening moet houden. Hieronder geven we je inzicht in wat een bedrijfshypotheek je (maandelijks) kost.

Eigen middelen

Om een bedrijfspand te kunnen kopen, heb je eigen geld nodig: minimaal 10% van de aankoopprijs. Op een pand van 300.000 euro betekent dat ten minste 30.000 euro eigen inleg.

Rentes op je bedrijfshypotheek

Ga je je bedrijfshypotheek berekenen, dan moet je ook rekening houden met rentekosten. Financiers verdienen geld door leningen te verstrekken en daarover een rentepercentage te vragen. Zie het als een vergoeding voor het geld dat jij leent. Het rentepercentage dat je betaalt hangt af van de hoogte financieringsbedrag, de rentevaste periode en LTV (schuld-marktwaarde verhouding). Hieronder vind je een overzicht van de rentepercentages die onze financiers vragen.

FinancieringsbedragHypotheekrente
Tot 300.000 euroTussen de 4.70% en 7.75%
Vanaf 300.000 tot 500.000 euroTussen de 4.20% en 7.35%
Vanaf 500.000 euro Tussen de 4.10% en 7.25%

Je maandelijkse kosten berekenen

Benieuwd wat je maandelijks betaalt aan je bedrijfshypotheek? In onze rekentool vul je de aanschafwaarde in en zie je direct wat je maandelijks betaalt aan aflossing en rentekosten.

Rentekosten

Over het totale leenbedrag betaal je rente. Afhankelijk van de aanschafwaarde en LTV betaal je tussen de 2,15% en 4,50% aan rente.

Taxatiekosten

Wanneer je een zakelijke hypotheek aanvraagt, wil de financier een taxatierapport zien. Hiermee wordt de waarde bepaald en kun je ook beoordelen of de vraagprijs realistisch is. Op basis hiervan wordt de hoogte van de bedrijfshypotheek bepaald.

Notariskosten

Een notaris is onmisbaar bij de aankoop van een pand. Deze geeft juridisch advies en hier onderteken je de notariële akte. Deze zorgt ervoor dat de overdracht goed verloopt, zodat er geen problemen ontstaan tussen jou en de verkoper van het pand.

Kadasterkosten

De kadasterkosten worden berekend in het tarief van de notaris. In het kadaster wordt onder andere vastgoedinformatie vastgelegd. Hiermee weet je van wie wat is en waar de grenzen lopen.

De taxatie-, notaris- en kadasterkosten samen kosten ongeveer 3.000 euro eenmalig.

Verzekeringen

Waterschade, inbraak of brand: de nachtmerrie voor iedere pandeigenaar. Voorkomen is beter dan genezen, maar je hebt niet overal invloed op. Daarom is het belangrijk om een gebouwen- en inboedelverzekering afsluiten. Wij kunnen je helpen om in contact te komen met de juiste partner.

Vergoeding voor zakelijk intermediair

Wij zijn een onafhankelijke partij en bemiddelen tussen banken, financierders en degenen die een financiering zoeken. Wij bieden zelf geen financieringen aan en ontvangen geen commissie van deze financiële instellingen. Daardoor hebben wij er geen persoonlijk voordeel bij om een bepaalde financiële aanbieder te adviseren.

Wij worden alleen door jou, de uiteindelijke klant, betaald voor het regelen van de financiering. Zie hieronder een overzicht van onze kosten.

IntakegesprekGratis
Startfee bij aanvang750 euro (excl. BTW)
Succesfee bij afronding1% over leensom excl BTW, bij financieringen tot € 500.000, met een minimum van € 1.950,- excl BTW. Bij financieringen boven dit bedrag zijn de kosten in overleg.

Alleen wanneer we écht voor je aan de slag gaan, betaal je. Levert de aanvraag uiteindelijk niet degewenste financieringop en besluit je geen gebruik te maken van de zakelijke financiering? Dan betaal je daar ook niet voor. Kort samengevat heb je voor 750 euro dus een complete kredietcheck waarbij je aan het eind zelf mag kiezen of je er gebruik van maakt.

Je bedrijfshypotheek regelen via Financiering-Bedrijfspanden

Door onze jarenlange ervaring binnen de financiële- en vastgoedmarkt kunnen we helpen om je in contact te brengen met de juiste specialisten. We helpen je niet alleen met de aanvraag van je bedrijfshypotheek, maar ook met het vinden van het juiste pand of je in contact te brengen met de juiste specialisten. De voordelen voor jou op een rijtje”

Je ontvangt een financiering tot max. 80% van de marktwaarde bedrijfspand (na aanpassing/ verbouwing);

Ons financieringstraject heeft korte en heldere tijdslijnen;

Als onafhankelijke partij vergelijken we verschillende financiers en bepalen we op basis van jouw situatie de financier met de scherpste rentes en beste voorwaarden;

Je hebt gedurende het hele traject één vast aanspreekpunt met jarenlange ervaring in de vastogedbranche;

Toegang tot ons netwerk van energieadviseurs voor maatadvies voor je bedrijfspand.

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.