Bedrijfshypotheek berekenen
Je hebt een bedrijfshypotheek nodig voor de aanschaf van je bedrijfspand of om je pand te verbouwen of verduurzamen. Belangrijk om je goed in te lezen, want dit betekent een grote investering die nog jarenlang aan je balans knibbelt. Een bedrijfshypotheek laat jouw je ondernemersdroom waarmaken. Maar waar moet je rekening mee houden en wat betaal je maandelijks? Op deze pagina kun je je bedrijfshypotheek berekenen en helpen we je op weg.
Wat is een bedrijfshypotheek?
Een bedrijfshypotheek is een langlopende lening voor de aanschaf, verbouwing of verduurzaming van een zakelijk pand. Je kunt het gebruiken omdat je bijvoorbeeld een eigen kantoor wilt starten, een winkel starten of om het pand te verhuren aan anderen. De looptijd is korter dan een hypotheek voor je woning: slechts 20 in plaats van 30 jaar.
Wat kost een bedrijfshypotheek?
Vanaf jongs af aan heb jij al een droom: de wereld mooier maken met jouw product of dienst. Eindelijk ben je op het punt aangekomen dat dit binnen handbereik ligt. Vergis je niet, want bij een bedrijfshypotheek komen een hoop zaken om de hoek kijken. We zetten op een rijtje met welke kosten je rekening moet houden. Hieronder geven we je inzicht in wat een bedrijfshypotheek je (maandelijks) kost.
Eigen middelen
Om een bedrijfspand te kunnen kopen, heb je eigen geld nodig: minimaal 10% van de aankoopprijs. Op een pand van 300.000 euro betekent dat ten minste 30.000 euro eigen inleg.
Rentes op je bedrijfshypotheek
Ga je je bedrijfshypotheek berekenen, dan moet je ook rekening houden met rentekosten. Financiers verdienen geld door leningen te verstrekken en daarover een rentepercentage te vragen. Zie het als een vergoeding voor het geld dat jij leent. Het rentepercentage dat je betaalt hangt af van de hoogte financieringsbedrag, de rentevaste periode en LTV (schuld-marktwaarde verhouding). Hieronder vind je een overzicht van de rentepercentages die onze financiers vragen.
Financieringsbedrag | Hypotheekrente |
---|---|
Tot 300.000 euro | Tussen de 4.70% en 7.75% |
Vanaf 300.000 tot 500.000 euro | Tussen de 4.20% en 7.35% |
Vanaf 500.000 euro | Tussen de 4.10% en 7.25% |
Je maandelijkse kosten berekenen
Benieuwd wat je maandelijks betaalt aan je bedrijfshypotheek? In onze rekentool vul je de aanschafwaarde in en zie je direct wat je maandelijks betaalt aan aflossing en rentekosten.
Rentekosten
Over het totale leenbedrag betaal je rente. Afhankelijk van de aanschafwaarde en LTV betaal je tussen de 2,15% en 4,50% aan rente.
Taxatiekosten
Wanneer je een zakelijke hypotheek aanvraagt, wil de financier een taxatierapport zien. Hiermee wordt de waarde bepaald en kun je ook beoordelen of de vraagprijs realistisch is. Op basis hiervan wordt de hoogte van de bedrijfshypotheek bepaald.
Notariskosten
Een notaris is onmisbaar bij de aankoop van een pand. Deze geeft juridisch advies en hier onderteken je de notariële akte. Deze zorgt ervoor dat de overdracht goed verloopt, zodat er geen problemen ontstaan tussen jou en de verkoper van het pand.
Kadasterkosten
De kadasterkosten worden berekend in het tarief van de notaris. In het kadaster wordt onder andere vastgoedinformatie vastgelegd. Hiermee weet je van wie wat is en waar de grenzen lopen.
De taxatie-, notaris- en kadasterkosten samen kosten ongeveer 3.000 euro eenmalig.
Verzekeringen
Waterschade, inbraak of brand: de nachtmerrie voor iedere pandeigenaar. Voorkomen is beter dan genezen, maar je hebt niet overal invloed op. Daarom is het belangrijk om een gebouwen- en inboedelverzekering afsluiten. Wij kunnen je helpen om in contact te komen met de juiste partner.
Vergoeding voor zakelijk intermediair
Wij zijn een onafhankelijke partij en bemiddelen tussen banken, financierders en degenen die een financiering zoeken. Wij bieden zelf geen financieringen aan en ontvangen geen commissie van deze financiële instellingen. Daardoor hebben wij er geen persoonlijk voordeel bij om een bepaalde financiële aanbieder te adviseren.
Wij worden alleen door jou, de uiteindelijke klant, betaald voor het regelen van de financiering. Zie hieronder een overzicht van onze kosten.
Intakegesprek | Gratis |
Startfee bij aanvang | 750 euro (excl. BTW) |
Succesfee bij afronding | 1% over leensom excl BTW, bij financieringen tot € 500.000, met een minimum van € 1.950,- excl BTW. Bij financieringen boven dit bedrag zijn de kosten in overleg. |
Alleen wanneer we écht voor je aan de slag gaan, betaal je. Levert de aanvraag uiteindelijk niet degewenste financieringop en besluit je geen gebruik te maken van de zakelijke financiering? Dan betaal je daar ook niet voor. Kort samengevat heb je voor 750 euro dus een complete kredietcheck waarbij je aan het eind zelf mag kiezen of je er gebruik van maakt.
Je bedrijfshypotheek regelen via Financiering-Bedrijfspanden
Door onze jarenlange ervaring binnen de financiële- en vastgoedmarkt kunnen we helpen om je in contact te brengen met de juiste specialisten. We helpen je niet alleen met de aanvraag van je bedrijfshypotheek, maar ook met het vinden van het juiste pand of je in contact te brengen met de juiste specialisten. De voordelen voor jou op een rijtje”