Bedrijfslening aanvragen voor de aankoop of verduurzaming van je bedrijfspand

Een bedrijfslening helpt je bij het verwezenlijken van je ondernemersdroom. Vaak hangt er een negatieve lading rondom de term ‘lening’: je zit vast aan lange contracten en je wilt zo min mogelijk schulden. Een lening is niet altijd slecht. Levert de investering juist geld op? Dan is een bedrijfslening een slimme keuze. Wil je het geld gebruiken om schulden af te betalen of materiële zaken aan te schaffen zonder rendement? Dan kun je beter het geld bij elkaar sparen, in plaats van betalen met geleend geld.

De aankoop van een bedrijfspand of je bedrijfspand verduurzamen zijn voorbeelden van investeringen die geld opleveren. Op deze pagina leggen we uit waar je aan moet denken bij het afsluiten van een bedrijfslening, kun je je eigen financiële situatie in kaart brengen én kun je direct een bedrijfslening aanvragen.

Wat is een bedrijfslening?

Een financier (een bank of alternatieve financier) leent jou een bepaald geldbedrag om een zakelijke investering te doen, zoals de aankoop of verduurzaming van een bedrijfspand. Hierover betaal je rente, een vergoeding om gebruik te maken van dit geld. Bedrijfsleningen moet je binnen 5 tot 20 jaar aflossen.

Een bedrijfslening afsluiten voor de aankoop van je bedrijfspand

Misschien heb je al het bedrijfspand van je dromen gevonden, maar mis je de middelen om het zelf aan te kopen. Je hebt daarom een bedrijfslening nodig om een deel te financieren. Een bedrijfslening bedraagt maximaal 90% van de waarde: je moet dus altijd zelf een deel eigen geld inleggen. Of je daadwerkelijk deze lening krijgt, hangt af van onder andere je eigen financiële gezondheid, de locatie, de bedrijfsactiviteiten en nog een aantal andere factoren.

Om erachter te komen of je in aanmerking komt voor een bedrijfslening en wat je maandelijkse lasten worden, kun je het beste eerst je bedrijfslening berekenen. Zo krijg je een idee wat de mogelijkheden zijn en word je niet onaangenaam verrast. Verstuur de aanvraag en onze vastgoedexpert plant een gratis kennismakingsgesprek met je in.

Een bedrijfslening aanvragen om je bedrijfspand te verduurzamen

Doordat er steeds meer mensen op deze aardbol rondlopen, wordt de belasting op het milieu groter. Niet-duurzame energiebronnen raken op en de uitstoot wordt groter, met alle grote gevolgen van dien. Verduurzamen wordt steeds belangrijker. Niet alleen voor het milieu, ook voor je portemonnee. Energieprijzen vliegen door het dak en heeft een grote impact op je balans. Om de energierekening te laten dalen, is het slim om je bedrijfspand te verduurzamen. Dit zijn de meest voorkomende maatregelen:

  • Spouwmuren, vloeren en het dak isoleren: het zorgt ervoor dat warme lucht niet ontsnapt. De verwarming hoeft minder hard te werken waardoor het verbruik én de energierekening flink dalen.
  • Energiezuinige kozijnen: bestaat je kantoor nog uit ramen met kozijnen van enkel glas? Kies dan voor nieuwe kozijnen met HR++-glas. Dit isoleert beter en ook hierdoor bespaar je op de energierekening. Deze ramen en kozijnen zijn ook een goede inbraakpreventie: win-win!
  • Zonnepanelen: energie halen uit duurzame bronnen doe je door zonnepanelen op het dak te leggen. Je energierekening daalt en wanneer je in de toekomst je bedrijfspand verkoopt, heeft dat ook een positief effect op de verkoopprijs.
  • Vervangen van de CV-ketel: stap over op een HR-combiketel. Dit is een eenmalige investering van 100 tot 200 euro, maar levert jaarlijks ook 100 euro per jaar op.
  • Warmtepomp installeren: een warmtepomp haalt warmte uit de lucht, de bodem of het grondwater. Het systeem haalt warmte van buiten naar binnen en werkt als het ware als een omgekeerde koelkast. Er zijn hybride warmtepompen en volledig elektrische warmtepompen. In combinatie met zonnepanelen of een contract voor groene stroom is het een duurzame manier om een gebouw of pand te verwarmen.
  • Gewone lichten vervangen door LED-lampen: met LED-lampen is er veel minder vermogen nodig om tot dezelfde lichtopbrengst te komen. Bovendien heeft LED-verlichting een lange levensduur, dus is het een directe investering in een betere toekomstbestendigheid.

Deze besparingsmaatregelen laten je energierekening direct teruglopen. Veel van deze investeringen heb je binnen 5 tot 10 jaar terugverdiend. Daarnaast zorgen deze investeringen dat je het energielabel van je pand verhoogt. Daarmee blijft je pand waardevast en kun je het makkelijker verkopen. Vanaf 1 januari moeten de meeste kantoren van 100 m2 of meer voorzien zijn van tenminste energielabel C of hoger. Verduurzamen is dus niet alleen slim, maar ook noodzakelijk. Een bedrijfslening laat je deze investering financieren.

Welke kosten komen kijken bij een bedrijfslening?

Naast je eigen inleg, zijn er nog een aantal kosten waarmee je rekening moet houden als je een bedrijfslening aanvraagt:

  • Rentekosten: je betaalt een vergoeding voor het geld dat je betaalt. Afhankelijk van de hoogte van het financieringsbedrag, de LTV en looptijd betaal je 2,15 en 4,5% aan rentekosten over het leenbedrag.
  • Taxatie, kadaster, notaris: bij zowel aankoop als verbouwing van je bedrijfspand moeten er aanpassingen gedaan worden in het kadaster en de notaris. Ook vraag je een taxatierapport aan. Deze totale kosten zijn ongeveer 3.000 euro samen.
  • Overdrachtsbelasting: dit betaal je alleen wanneer je een bestaand pand aankoopt. Dit is 8% van de aankoopsom.
  • Fee voor Financiering-Bedrijfspanden: wij zijn een onafhankelijke partij die de beste financier bij jouw vraagstuk zoekt. Na een vrijblijvende kennismaking, rekenen wij 750 euro ex btw om voor jou aan de slag te gaan. Is de financiering rond? Alleen dan betaal je nog 1% van de leensom aan ons. Wij ontvangen géén commissie over de producten die wij adviseren, zodat je een eerlijk advies krijgt.

Kies voor een bedrijfslening van Financiering-Bedrijfspanden

Wij zijn dé vastgoedexpert voor bedrijfspanden met toegang tot alle relevante financiers;

Je ontvangt de scherpste financierings-offertes voor je bedrijfspand;

Je krijgt een vaste adviseur/aanspreekpunt tijdens het gehele financieringstraject;

Onze diensten bieden wij tegen scherpe en transparante tarieven/voorwaarden;

Duidelijk en onafhankelijk advies met korte doorlooptijden.

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.