Bedrijfspand taxeren
Ga je een bedrijfspand aankopen, dan wordt er door de hypotheekverstrekker waarschijnlijk om een taxatierapport gevraagd. Maar ook voor andere doeleinden, zoals onderhandelingen over de aankoopprijs, voor het afsluiten van verzekeringen, bij verbouwen / verduurzamen van een pand of een overname kan het interessant zijn om je bedrijfspand te laten taxeren. Op deze pagina leggen we uit hoe het werkt en hoe een taxatierapport je verder helpt.
Waarom moet je een bedrijfspand taxeren voor aankoop ervan?
Wil je een bedrijfspand aankopen met een zakelijke hypotheek? De leningverstrekker eist dan meestal een taxatierapport voordat de hypotheek wordt goedgekeurd. Een taxatierapport mag meestal niet ouder zijn dan 3 maanden.
Dit rapport beoordeelt de waarde van het pand, een belangrijke factor dat een financier meeneemt bij de hoogte van het uiteindelijke hypotheekvoorstel. Ligt de getaxeerde waarde lager dan het bod dat je met de verkoper bent overeengekomen, dan zal de leningverstrekker waarschijnlijk niet de volledige aankoopwaarde financieren. Tegelijkertijd zorgt dit er – in dit specifieke geval voor – dat je meer onderhandelingsruimte hebt om de verkoopprijs naar beneden te krijgen.
Zakelijke financiers eisen bij de aankoop van een bedrijfspand een NRVT taxateur en sommige financiers werken met een eigen lijst van taxateurs. Stem – voordat je een taxateur inschakelt – of deze geschikt is voor jouw financier.
De kosten van een taxatie voor je bedrijfspand
De kosten van een taxatierapport voor je bedrijfspand staan niet vast. Doorgaans kun je uitgaan van kosten tussen de 500 – 1.200euro voor zo’n taxatie. De taxateur komt naar het bedrijfspand toe om de waarde in te schatten op basis van de huidige staat – samen met de informatie uit het kadaster. Na afloop ontvang je een rapport dat je met de hypotheekverstrekker deelt. In sommige gevallen regelt de financier zelf de taxateur.
Overige kosten koper
De taxatie voor een bedrijfspand valt onder de ‘kosten koper’ (k.k.). Dit zijn extra kosten bovenop de aankoopsom van het bedrijfspand. Bij de aankoop van een bedrijfspand moet je rekening houden met de volgende kosten:
- Overdrachtsbelasting bedrijfspand: momenteel 10,4% van de aankoopsom
- Notaris-, taxatie- & kadasterkosten: ongeveer 3.000 euro eenmalig
- Makelaarskosten: Als je een aankoopmakelaar hebt ingeschakeld, betaal je doorgaans een commissie of vergoeding. Over het algemeen betaal je hiervoor tussen de 1% en 2,5% van de aankoopsom.
- Hypotheekadviseur: schakel je een hypotheekadviseur of tussenpersoon in voor het afsluiten van een lening, dan betaal je daar een commissie of vergoeding voor. Bij Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro excl. BTW bij aanvang en vervolgens 1% over leensom, bij financieringen tot 500.000 euro.
Rekenvoorbeeld kosten koper
Stel, je koopt een bedrijfspand voor 300.000 euro, dan moet je rekening houden met deze extra kosten:
- Overdrachtsbelasting bedrijfspand: 31.200 euro
- Notaris-, taxatie- & kadasterkosten: 3.000 euro
- Makelaarskosten: 4.500 euro (obv 1,5%)
- Bemiddeling via Financiering-Bedrijfspanden: 750 euro + 3.000 euro
In dit rekenvoorbeeld ben je voor een bedrijfspand van 300.000 euro ongeveer 11.281 euro kwijt. Koop je een bedrijfspand, dan kun je maximaal 90% van de aankoopsom laten financieren door een hypotheekverstrekker. Dat betekent dat je ongeveer 30.000 euro aan eigen geld moet inleggen. Bij een financieringstraject van 300.000 euro heb je dus ongeveer 40.000 euro aan eigen geld nodig.
Heb je onvoldoende eigen middelen, ga dan in gesprek met de verkopende partij. Soms zijn zij bereid een deel van de koopsom achtergesteld te lenen. Dit betekent dat je dit bedrag niet meer bij externe financier hoeft te lenen.
Benieuwd hoe jouw financiële situatie er precies uit gaat zien? Bereken je kosten via onze gratis calculator.
Bedrijfspand taxeren om andere redenen
Bij de aankoop van een bedrijfspand dien je gedurende het financieringstraject het bedrijfspand te laten taxeren. De taxatie mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Maar ook in andere situaties kun je het bedrijfspand laten taxeren, zoals:
Een taxatierapport als onderdeel van onderhandelingen
Heb je het gevoel dat de waarde van het pand lager ligt dan de vraagprijs? Een taxatierapport geeft duidelijkheid. Als het rapport aangeeft dat de waarde lager is dan de vraagprijs, heb je een sterkere onderhandelingspositie.
Verzekeringen
Ga je je eigen bedrijf vestigen in het pand? Dan moet je een aantal verzekeringen afsluiten, waaronder verzekeringen voor het pand en de inventaris. Het resultaat uit het taxatierapport helpt de verzekeraar met het vaststellen van de juiste premies.
Boekhoudkundige doeleinden
Als eigenaar van een pand wordt de waarde van je bedrijfspand meegenomen op de balans. Een taxatie biedt een objectieve waardebepaling die kan worden gebruikt in financiële rapportages.
Fusies en overnames
Bij fusies, overnames of zakelijke waarderingen kan de waarde van het bedrijfspanden een belangrijk element zijn bij het vaststellen van de totale waarde van een onderneming.
Verbouwing en verduurzaming
Sta je op het punt om je bedrijfspand te verbouwen of verduurzamen? Vaak worden leningen voor deze trajecten bepaald op basis van de waarde van het pand ná verbouwing. Daarvoor moet je tijdens het financieringstraject een taxatierapport laten opmaken. Ook na verbouwing – om te bepalen hoe hoog de daadwerkelijke waardestijging is – is het slim om een taxatierapport op te maken.
Herfinanciering van bedrijfspand
Heb je de wens om het bestaande pand te herfinancieren of extra middelen vrij te maken? Dan is de taxatie leidend voor de financieringsmogelijkheden. Als de waarde van het bedrijfspand hoger wordt vastgesteld, zal er ook een hogere financiering verstrekt kunnen worden.
Via Financiering-Bedrijfspanden de juiste taxateur vinden
Door onze jarenlange ervaring binnen het bankwezen én de financieringsmarkt, hebben we een groot netwerk aan specialisten opgebouwd – waaronder taxateurs. Sta je op het punt om een bedrijfspand aan te kopen of een financieringstraject aan te gaan? Wij helpen je graag: van het vinden van het beste financieringsvoorstel tot voet tussen de deur krijgen bij financiers.
Besteed daarom je financieringstraject uit bij ons. We werken onafhankelijk samen met banken én alternatieve financiers: zodat we de meest passende financiering met de beste condities voor je uit de markt kunnen halen. We ontvangen geen commissies, waardoor we eerlijk en transparant advies geven.
Benieuwd hoe zo’n financieringstraject eruitziet? Neem contact op en maak vrijblijvend kennis met ons.