Bedrijfspand verhuren

Heb je veel spaargeld of vermogen dat je wilt investeren? Een bedrijfspand verhuren is een van de mogelijkheden om geld te investeren en daarmee je vermogen veilig te stellen of te laten groeien. Maar waar moet je rekening mee houden als je een bedrijfspand gaat verhuren? We vertellen er meer over op deze pagina.

Waar moet je rekening mee houden als je een bedrijfspand gaat verhuren?

Een bedrijfspand verhuren heeft meer voeten in de aarde dan alleen de koopovereenkomst tekenen en een geschikte huurder vinden. Ben je van plan om een bedrijfspand te verhuren? Dan moet je in ieder geval rekening houden met de volgende zaken:

Juridische aspecten

Bij een huurovereenkomst horen bepaalde regels. Zorg dat hierin zaken zoals de huurprijs, contractduur, opzegtermijnen en rechten en plichten van beide partijen zijn opgenomen. Je krijgt misschien te maken met beperkingen op de maximale huurprijs of huurperiode. Sommige huurders hebben bijvoorbeeld recht op huurbescherming en huurprijsbescherming.

Ook mag je niet zomaar ieder pand verhuren: het beoogde gebruik moet bijvoorbeeld overeenkomen met het bestemmingsplan van de gemeente. Allemaal zaken om vooraf uit te zoeken, voordat je gericht op zoek gaat naar geschikte panden.

Reserveer budget voor (onderhouds)kosten

Bij een bedrijfspand verhuren komen kosten kijken. Reserveer budget voor onderhoud en verschillende verzekeringen. Denk bijvoorbeeld aan een opstal-, aansprakelijkheids- en huurdersverzekering. Ook moet je rekening houden met andere kosten – over je huurinkomsten betaal je omzetbelasting. Wanneer je als ondernemer de wens hebt om het pand in de toekomst te gaan verhuren, kan het (fiscaal) aantrekkelijk zijn om het pand in eigendom in privé (BOX 3) te hebben. Het is daarom slim om met een boekhouder vooraf om tafel te zitten. Wij kunnen je binnen ons netwerk doorsturen naar de juiste persoon.

Verduurzaming

De overheid stimuleert particulieren en ondernemers om te verduurzamen. Bijvoorbeeld door subsidies te verstrekken – zodat de investering sneller wordt terugverdiend. Maar in sommige gevallen is het verplicht om te verduurzamen: wist je bijvoorbeeld dat de meeste kantoren met meer dan 100m2 aan oppervlakte minimaal energielabel C nodig hebben? Daarom is het slim om – voordat je het bedrijfspand aankoopt – je hierin te verdiepen.

Financiering van het bedrijfspand

Waarschijnlijk wil je een deel eigen geld inleggen en een deel financieren met een verhuurhypotheek. Hierbij is het eerst belangrijk om te bepalen wat het doel wordt: dit heeft namelijk invloed op de hoogte van de financiering. Ga je (een deel van) het bedrijfspand zelf gebruiken? De maximale financiering bedraagt maximaal 90% van de taxatiewaarde. Voor commercieel vastgoed (wanneer je het bedrijfspand aan externen verhuurt) ontvang je maximaal 70% aan financiering van de taxatiewaarde.

Financiering nodig om te investeren in een bedrijfspand voor de verhuur?

Wil je investeren in vastgoed voor de verhuur, maar heb je niet de volledige financiële middelen tot je beschikking? Met onze jarenlange ervaring binnen het bankwezen, meer dan vier jaar ervaring als financieel advieskantoor én de afronding van succesvolle projecten op het gebied van financieringen – kunnen wij je helpen met je financieringswens.

Voor veel mensen is het financieringslandschap een doolhof. Je komt niet met de juiste personen aan tafel, raakt overweldigd door de verschillende financieringen en voorwaarden of krijgt niet de gewenste financiering. Wij werken samen met zowel traditionele grootbanken en de (nieuwere) alternatieve financiers.

Als onafhankelijke hypotheekadviseur bieden wij transparant advies tegen de gunstigste voorwaarden. Wij helpen je met het afsluiten van een geschikte hypotheek voor de aankoop van een bedrijfspand om te verhuren. Ook helpen we duurzame ondernemers met de financiering voor het verduurzamen van een bestaand pand.

Kies je voor Financiering-Bedrijfspanden, dan kies je voor:

  • Duidelijk en onafhankelijk hypotheekadvies
  • Korte doorlooptijden
    Vergelijken van verschillende voorwaarden en financiers voor eerlijk advies
  • Jarenlange ervaring in het bankwezen
  • Vast aanspreekpunt tijdens het hele financieringstraject
  • Je betaalt een succesfee na het afronden van het project: een positief resultaat is daarom ons doel!

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.