Bedrijfsruimte financieren
Via Funda in Business of via-via ben je op zoek naar een eigen bedrijfsruimte. Om te verhuren aan bewoners, om je eigen kantoor te beginnen of om een winkel te starten. Maar zo’n bedrijfsruimte kopen heeft best nog wat voeten in de aarde. Er zijn namelijk honderd-en-één zaken om rekening mee te houden. Om nog maar te zwijgen over de investering die erbij komt kijken. Daarom heb je waarschijnlijk ook gezocht op ‘bedrijfsruimte financieren’ of een vergelijkbare term en kwam je op deze pagina uit. Want de kans is groot dat je een investeerder nodig hebt voor deze grote stap. Op deze pagina lees je meer over de mogelijkheden voor een financiering voor jouw eerste of volgende bedrijfsruimte.
Je (eerste) bedrijfsruimte financieren
Je staat op het punt om een (eerste) bedrijfsruimte aan te kopen. Misschien heb je al het ideale pand op het oog. Als je nog niet weet hoeveel financiering kunt krijgen, dan kan het een flinke domper zijn bij het aanvragen van een financiering voor een specifiek pand. Als je minder krijgt, moet je dat pand uit je hoofd zetten. Daarom raden we aan om alvast in kaart te brengen hoeveel je kunt lenen voor het financieren van je eerste bedrijfsruimte.
Bij het financieren van die bedrijfsruimte is het belangrijk dat je een buffer hebt. Je kunt namelijk geen volledige zakelijke hypotheek krijgen op de aanschafwaarde. Minimaal 10% van het aankoopbedrag dien je zelf te financieren. Op een aanschafbedrag van 350.000 euro betekent dat dus 35.000 euro aan eigen investering. Meer mag natuurlijk altijd.
Via onze rekentool kun je direct zien wat je zelf moet inleggen, hoeveel je maandelijks kwijt bent aan hypotheeklasten en wat de rente is op die financiering als je weet wat het aankoopbedrag is. Dat geeft je richting bij het zoeken naar je aankomende bedrijfsruimte.
Ook al heb je een grote buffer, dat betekent nog niet dat je automatisch de gewenste financiering krijgt. Dat hangt af van hoeveel je verdient, of er nog andere leningen openstaan en je algemene financiële gezondheid, zowel zakelijk als privé.
Nadat je je maandelijkse lasten hebt berekend op de tool op onze website, is het daarom ook belangrijk de berekening te versturen. Onze financieel specialisten kijken dan vrijblijvend mee met jouw financiële situatie. Zo kunnen we eerlijk advies geven over de mogelijkheden voor de financiering van je bedrijfsruimte.
Waar moet ik, naast de bedrijfsruimte financiering, nog meer aan denken?
De financiering van je bedrijfsruimte is het allerbelangrijkste. Maar er komt nog veel meer kijken bij de aankoop van je bedrijfsruimte. Zodra je een potentieel pand op het oog hebt, is het belangrijk om, voordat je overgaat op actie, de volgende eisen doorloopt:
- De oppervlakte van het bedrijfsruimte
- De financieringsmogelijkheden
- De bedrijfsdoeleinden
- Het bestemmingsplan
- Eventuele doorgroeimogelijkheden
- De bereikbaarheid
- Parkeergelegenheid
- De uitstraling van het pand
- De mogelijkheid voor verhuur of aanbouw
- Erfpacht
- Vergunningen
- Gemeentelijke aanschrijvingen
- Brandveiligheid van de ruimte
- Bruikbaarheid
- Het energielabel en andere milieu-eisen
Heb je hulp nodig met het vinden van de juiste bedrijfsruimte of zoek je een adviseur die je van A tot Z meeneemt in het hele proces? Bij Financiering-Bedrijfspanden vind je de juiste adviseurs met jarenlange ervaring. Ook hebben we een breed netwerk binnen de vastgoedbranche zodat we je kunnen doorverwijzen naar de juiste personen. Neem vrijblijvend contact op voor al je vragen rondom de aankoop en financiering van een bedrijfsruimte.
Wat kost de financiering van een bedrijfsruimte?
Voor de financiering van een bedrijfsruimte zijn er, buiten de maandlasten een aantal zaken waarmee je rekening moet houden. We zetten ze voor je op ‘n rijtje:
Rentekosten
Geld lenen, kost geld. Je betaalt tussen de 2,15% en 4,5% aan rentekosten. Het daadwerkelijke percentage is afhankelijk van de hoogte van het financieringsbedrag en de LTV (schuld-marktwaarde verhouding).
Aanvraag van de bedrijfshypotheek
Er komen een aantal kosten kijken bij het aangaan van de bedrijfshypotheek. Je betaalt kosten voor de taxatie, kadaster en notaris. Dit kost ongeveer 3.000 euro eenmalig. Daarnaast betaal je 8% van het aankoopbedrag aan overdrachtsbelasting wanneer het om een bestaand bedrijfspand gaat. Koop je een nieuw te bouwen bedrijfspand “vrij op naam” dan heb je deze overdrachtsbelasting niet. Dit scheelt aanzienlijk.
Kosten voor Financiering-Bedrijfspanden
Wij werken als onafhankelijke tussenpartij met banken en investeerders. Doordat we geen commissie ontvangen over deze producten, kunnen we objectief de beste financiering adviseren. Wij verdienen alleen aan jou, als klant, wanneer je je bedrijfsruimte financiert via ons.
Wij maken kosteloos een scan en onderzoeken of er voldoende aanknopingspunten liggen voor financiering. Wanneer wij daarna voor je aan de slag gaan betaal je een startfee van EUR 750, (excl. BTW). Na het voldoen van deze factuur leggen wij je financieringsaanvraag voor bij de gewenste financiers.
Onze succesfee is 1% over de leensom opgenomen in offerte (excl. BTW) van de financier. De succesfee betaal je alleen wanneer er een passende offerte vanuit financier wordt gerealiseerd welke je accepteert. Ben je niet tevreden met de aanbieding dan zal er geen succesfee in rekening worden gebracht. De succesfee wordt gefactureerd na ondertekening van de offerte. Het percentage van de succesfee voor leensommen boven de 500.000 euro is maatwerk en zal op voorhand worden afgestemd.
Waarom een bedrijfsruimte financieren via Financiering-Bedrijfspanden?
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen rondom het kopen van een bedrijfsruimte? Neem contact op.