Bedrijfsruimte kopen

Speel je met het idee om een bedrijfsruimte te kopen? Of heb je misschien al een pand op het oog? Dan is het belangrijk om de financieringsmogelijkheden te ontdekken. Want de kans is klein dat het aanschafbedrag van die bedrijfsruimte op je bankrekening aan het rusten is. Daarnaast kan een financiering zorgen voor extra rendement op je vermogen. Weet wat je kunt lenen, zodat je gericht kunt zoeken naar de juiste bedrijfsruimte én niet voor verrassingen komt te staan.

Een bedrijfsruimte kopen, wat komt daar allemaal bij kijken?

Zodra je de beslissing maakt om een eigen bedrijfsruimte te kopen, komt er een hoop op je af. Maar misschien zit je op dit moment nog in de beginfase en weet je niet waar je moet beginnen. Doordat je zocht op ‘bedrijfsruimte kopen’ en daarom op deze pagina uitkwam, is al een heel goed begin. Want wij lopen stap voor stap alle punten met je door zodat je optimaal voorbereid bent.

Tip 1 – Weet wat je kunt financieren

Nadat het idee in je hoofd is ontstaan, ga je wellicht via Funda In Business het aanbod bekijken. Of misschien ken je lokale bedrijfsmakelaars of oud ondernemers welke bedrijfspanden aanbieden. Ook al weet je nog niet hoeveel financiering je kunt krijgen, het is verleidelijk om weg te dromen bij het aanbod. Voordat je het weet ben je uren aan het zoeken en komt het ene na het andere pand voorbij. Maar als je uiteindelijk een financiering aanvraagt, blijkt dat je die maandelijkse lasten niet kunt dragen of dat de verplichte eigen inleg te hoog is. Daarom is het belangrijk dat je éérst weet wat je kunt lenen. Op die manier kun je gerichter zoeken en voorkom je teleurstellingen.

Wist je dat je bij de aanschaf van je bedrijfsruimte minimaal 10% aan eigen middelen moet inleggen? Op een aanschafwaarde van 350.000 euro betekent dat 35.000 euro aan eigen investering. Bepaal daarom eerst wat je zelf maximaal kunt inleggen, zodat je specifieker kunt zoeken.

Dat je voldoende eigen geld hebt, betekent daarna niet dat je automatisch de gewenste zakelijke hypotheek krijgt. Afhankelijk van je maandelijkse inkomsten en eventueel andere lopende leningen wordt bepaald of je kredietwaardig bent. Met onze rekentool kun je je maandelijkse lasten bepalen op basis van de aanschafwaarde van de bedrijfsruimte.

Verstuur je de berekening, dan nemen onze specialisten vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken voor de financiering van je bedrijfsruimte.

Tip 2 – Bepaal de strategische locatie van je bedrijfsruimte

Je wil een bedrijfsruimte kopen op een strategische plek. Bijvoorbeeld omdat de doelgroep in de buurt zit of omdat het logistiek gezien een slimme plek is. Locatie is, naast het bepalen van de mogelijke financiering, een van de belangrijkste zaken bij het kopen van een bedrijfsruimte. Zodra je weet in welk gebied je een bedrijfsruimte wil, kun je de concurrentie onderzoeken, het bestemmingsplan bekijken en demografisch onderzoek doen.

Tip 3 – Zet ook andere eisen op een rijtje

Naast de locatie staan er vast nog wel wat andere zaken op je wensenlijst. Schrijf ze op en filter hierop als je naar bedrijfsruimtes zoekt. Als je niet weet waarnaar je zoekt, kan het namelijk een eindeloze zoektocht worden. We hebben hieronder een lijst gemaakt met eisen waaraan je moet denken:

  • De oppervlakte van het bedrijfspand
  • De financieringsmogelijkheden
  • De bedrijfsdoeleinden
  • Het bestemmingsplan
  • Eventuele doorgroeimogelijkheden
  • De bereikbaarheid
  • Parkeergelegenheid
  • De uitstraling van het pand
  • De mogelijkheid voor verhuur of aanbouw
  • Erfpacht
  • Vergunningen
  • Gemeentelijke aanschrijvingen
  • Brandveiligheid van het pand
  • Bruikbaarheid
  • Het energielabel en andere milieu-eisen

Heb je hulp nodig met het vinden van de juiste bedrijfsruimte of zoek je een adviseur die je van A tot Z meeneemt in het hele proces? Bij Financiering-Bedrijfspanden vind je de juiste adviseurs met jarenlange ervaring. Ook hebben we een breed netwerk binnen de vastgoedbranche zodat we je kunnen doorverwijzen naar de juiste personen. Neem vrijblijvend contact op voor al je vragen rondom de aankoop en financiering van een bedrijfspand.

Tip 4 – Houd rekening met aanvullende kosten

Naast de maandlasten van je zakelijke hypotheek, krijg je natuurlijk ook nog te maken met andere kosten als je een bedrijfsruimte koopt. We zetten deze kosten voor je op ‘n rijtje:

Algemene kosten

Onderhoud en reparaties van de bedrijfsruimte, verzekeringen en maandelijkse kosten aan gas, water en licht zijn zaken waarmee je rekening moet houden. Logisch, maar het wordt soms vergeten om mee te nemen in de begroting.

Rentekosten

Geld lenen, kost geld. Je betaalt tussen de 2,15% en 4,5% aan rentekosten. Het daadwerkelijke percentage is afhankelijk van de hoogte van het financieringsbedrag en de LTV (schuld-marktwaarde verhouding).

Aanvraag van de bedrijfshypotheek

Ga je de hypotheek aan, dan gaan daar ook een aantal kosten mee gepaard. Je betaalt voor de taxatie, het kadaster en de notaris. Dit kost ongeveer 3.000 euro eenmalig. Daarnaast betaal je 8% van het aankoopbedrag aan overdrachtsbelasting wanneer het een bestaand bedrijfspand is welke je koopt. Koop je een nieuw te bouwen bedrijfspand “vrij op naam”, dan heb je deze overdrachtsbelasting niet. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten.

Kosten voor Financiering-Bedrijfspanden

Wij werken als onafhankelijke tussenpartij met banken en investeerders. Doordat we geen commissie ontvangen over deze producten, kunnen wij aan onze relaties objectief de beste financiering adviseren. Wij verdienen alleen aan jou, als klant, wanneer je je bedrijfsruimte financiert via ons.

Wij maken kosteloos een scan en onderzoeken of er voldoende aanknopingspunten liggen voor financiering. Wanneer wij daarna voor je aan de slag gaan betaal je een startfee van EUR 750, (excl. BTW). Na het voldoen van deze factuur leggen wij je financieringsaanvraag voor bij de gewenste financiers.

Onze succesfee is 1% over de leensom opgenomen in offerte (excl. BTW) van de financier. De succesfee betaal je alleen wanneer er een passende offerte vanuit financier wordt gerealiseerd welke je accepteert. Ben je niet tevreden met de aanbieding dan zal er geen succesfee in rekening worden gebracht. De succesfee wordt gefactureerd na ondertekening van de offerte. Het percentage van de succesfee voor leensommen boven de 500.000 euro is maatwerk en zal op voorhand worden afgestemd.

Waarom een bedrijfsruimte kopen via Financiering-Bedrijfspanden?

Wij zijn dé vastgoedexpert voor bedrijfspanden met toegang tot alle relevante financiers;

Je ontvangt de scherpste financierings-offertes voor je bedrijfspand;

Je krijgt een vaste adviseur/aanspreekpunt tijdens het gehele financieringstraject;

Onze diensten bieden wij tegen scherpe en transparante tarieven/voorwaarden;

Duidelijk en onafhankelijk advies met korte doorlooptijden.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen rondom het kopen van een bedrijfsruimte? Neem contact op.

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.