Een crowdfunding starten voor de financiering van je bedrijfspand: hoe pak je dat aan?
Nieuwe bedrijven oprichten, ideeën uitwerken en kansen signaleren: jouw ondernemersbrein ratelt dag en nacht door. Zo wil je bijvoorbeeld een bedrijfspand kopen, verbouwen of verduurzamen om je eigen vermogen te vergroten. Maar misschien heb je niet alle middelen op dit moment om die investering te maken. Maar ‘niet mogelijk’ komt niet voor in je vocabulaire: jij zoekt altijd naar manieren om van je droom werkelijkheid te maken. Een van die mogelijkheden om je ondernemersdroom te laten groeien is bijvoorbeeld een crowdfunding starten.
Wat is crowdfunding?
Bij het starten van een crowdfunding-actie wordt de looptijd en het benodigde bedrag aangegeven en iedere geïnteresseerde kan hierin meefinancieren. Vandaar de naam crowdfunding: de ‘crowd’ (massa) investeert in jouw idee. Vooraf is bekend wat de eventuele vergoeding is van de actie: bij producten gaat het vaak om voorfinanciering van de productiekosten: de investeerders krijgen na productie het product. Voor een crowdfunding-actie voor de aankoop van je bedrijfspand werken andere tegenprestaties beter.
Waarom een crowdfunding starten voor de aankoop van mijn bedrijfspand?
Wanneer je een bedrijfspand wil kopen, krijg je (meestal) niet het volledige aankoopbedrag gefinancierd. Zakelijke hypotheken worden standaard niet tot 100% van het aankoopbedrag/taxatiewaarde gefinancierd. Dat betekent dat je eigen geld nodig hebt voor de investering. Geld dat misschien niet op je bankrekening rust, of dat je wil gebruiken als buffer of andere investeringen. In dat geval is een crowdfunding starten om het resterende bedrag bij elkaar te krijgen een optie.
De voordelen van een crowdfunding starten
Lagere investeringskosten
Een crowdfundingsactie kun je eigenlijk zien als voorfinanciering van jouw investering. Je ontvangt vooraf het benodigde bedrag via de investeerders en biedt na afloop de tegenprestatie. In het geval van een crowdfundingsactie voor je bedrijfspand kun je bijvoorbeeld als tegenprestatie een dienst of audit van jouw bedrijf aanbieden. Of je biedt investeerders de mogelijkheid ook van je nieuwe bedrijfspand gebruik te maken. Tijdens een opening of voor het gebruiken van ruimtes (dagdelen).
Een tegenprestatie is niet verplicht bij een crowdfundingactie, mensen kunnen ook schenken. Maar bij een originele tegenprestatie zullen mensen sneller geneigd zijn om te investeren in jouw product. Dit wordt ook wel ‘reward crowdfunding’ genoemd.
Je crowdfunding dient als marktonderzoek
Wie investeren er in je crowdfundings-actie en uit welke regio? Nuttige informatie als het gaat om marktonderzoek. Misschien koop je een bedrijfspand aan in Leeuwarden voor jouw online-marketingactiviteiten voor het MKB. Als dan verschillende MKB’ers investeren omdat ze een tegenprestatie willen ontvangen (bijvoorbeeld een gratis advertentie via Google) dan weet je direct wie je doelgroep is.
Het is een effectieve marketingtool
Crowdfunding is een prima marketingmiddel om de naamsbekendheid te vergroten. Er zijn verschillende platforms waarop je een crowdfunding kunt starten. Dat is direct gratis publiciteit voor jouw bedrijf. Daarnaast vertellen investeerders in een crowdfunding project het weer aan anderen, waardoor de olievlek verder verspreidt.
Crowdfunding in combinatie met een zakelijke hypotheek van Financiering-Bedrijfspanden
Bij Financiering-Bedrijfspanden helpen we je met de investering voor de (her)financiering, verduurzaming of verbouwing van je bedrijfspand. Bij zakelijke hypotheken wordt meestal geen 100% financiering verstrekt. , vandaar dat een crowdfunding-actie een goede manier is om de eigen inleg te verkleinen.
Voor de aanvraag van je hypotheek én voor meer informatie rondom de financiering van je bedrijfspand helpen onze specialisten je graag. Daarom kies je voor ons?
Neem contact op voor financieel advies of bereken hieronder direct je financieringsmogelijkheden.