Hypotheek bedrijfspand berekenen

Je onderneming professionaliseert of je investeert in een nieuw vastgoedproject. Je ziet een zakelijke kans die je niet wilt laten schieten en je hebt misschien al een pand op het oog. Grote kans dat je voor de aankoop een deel hypotheek nodig hebt, omdat het bedrag niet op je bankrekening rust. De rentes op spaarrekeningen zijn zó laag dat het vaak slimmer is om je geld bijvoorbeeld te beleggen. Maar zorg wel dat je een kleine spaarpot hebt, want voor de aankoop van je bedrijfspand heb je eigen geld nodig. Op deze pagina kun je direct de hypotheek voor je bedrijfspand berekenen. We geven ook aanvullende tips zodat jij optimaal voorbereid voor de aankoop van je bedrijfspand.

Wat houdt een hypotheek voor je bedrijfspand in?

Een bedrijfshypotheek is een langlopende lening voor de aanschaf, verbouwing of verduurzaming van een zakelijk pand. Je kunt het gebruiken omdat je bijvoorbeeld een eigen kantoor wilt beginnen, een winkel wilt starten of om het pand te verhuren aan anderen. De looptijd is korter dan een hypotheek voor een woning: slechts 20 in plaats van 30 jaar.

Een hypotheek voor de aankoop van je bedrijfspand

Eindelijk, na jaren van dromen is het zover: je wilt een eigen bedrijfspand kopen. Met een ijzersterk bedrijfsplan ga jij de markt veroveren. Voordat je een bedrijfspand koopt, is het slim om met de volgende zaken rekening te houden:

  • De oppervlakte van het pand
  • De financieringsmogelijkheden
  • De bedrijfsdoeleinden
  • Eventuele doorgroeimogelijkheden
  • De bereikbaarheid
  • Parkeergelegenheid
  • De uitstraling van het pand
  • De mogelijkheid voor verhuur of aanbouw
  • Erfpacht
  • Vergunningen
  • Gemeentelijke aanschrijvingen
  • Brandveiligheid van het pand
  • Bruikbaarheid
  • Het energielabel van het pand en andere milieu-eisen

Wanneer je de hypotheek voor je bedrijfspand wilt berekenen omdat je een nieuw pand wilt kopen, is het belangrijk dat je wat eigen geld achter de hand hebt. Je krijgt maximaal 90% van de aankoopwaarde aan financiering. Dat betekent dat je minimaal 10% eigen geld inlegt, afhankelijk van je financiële situatie. Daarnaast komen er nog een aantal andere kosten bij kijken. Denk aan overdrachtsbelasting, een fee voor de hypotheekadviseur, verzekeringen, rente-, taxatie-, kadaster- en notariskosten.

Een hypotheek voor het verduurzamen van je bedrijfspand

Heb je al een bedrijfspand en ben je van plan om te verduurzamen? Nu is het moment! Vanaf 2023 moeten de meeste kantoorpanden met meer dan 100m2 oppervlakte voorzien zijn van energielabel C of hoger. Met een verduurzamingshypotheek kun je dat financieren. Niet alleen slim zodat je met je pand aan de eisen voldoet, ook om je steentje bij te dragen aan het milieu én direct je maandelijkse kosten te laten zakken. Want met de stijgende gas- en energierekeningen is nu verduurzamen het juiste moment. Met deze maatregelen zorg je dat je energielabel verbetert:

  • Spouwmuren, vloeren en het dak isoleren: het zorgt ervoor dat warme lucht niet ontsnapt. De verwarming hoeft minder hard te werken waardoor het verbruik én de energierekening flink dalen.
  • Energiezuinige kozijnen: bestaat je kantoor nog uit ramen met kozijnen van enkel glas? Kies dan voor nieuwe kozijnen met HR++-glas. Dit isoleert beter en ook hierdoor bespaar je op de energierekening. Deze ramen en kozijnen zijn ook een goede inbraakpreventie: win-win!
  • Zonnepanelen: energie halen uit duurzame bronnen doe je door zonnepanelen op het dak te leggen. Je energierekening daalt en wanneer je in de toekomst je bedrijfspand verkoopt, heeft dat ook een positief effect op de verkoopprijs.
  • Vervangen van de CV-ketel: stap over op een HR-combiketel. Dit is een eenmalige investering van 100 tot 200 euro, maar levert jaarlijks ook 100 euro per jaar op.

Wanneer je een zakelijke lening wilt om te verduurzamen, krijg je maximaal 80% van de geschatte waarde na verbouwing. Ook hier moet je rekening houden met extra kosten zoals rente-, notaris- en taxatiekosten.

De extra kosten wanneer je een hypotheek voor je bedrijfspand berekent

Rentekosten

Over het totale leenbedrag betaal je rente. Afhankelijk van de aanschafwaarde en LTV betaal je tussen de 2,15% en 4,50% aan rente over de totale hypotheek.

Taxatiekosten

Wanneer je een zakelijke hypotheek aanvraagt, wil de financier een taxatierapport zien. Hiermee wordt de waarde bepaald en kun je ook beoordelen of de vraagprijs realistisch is. Op basis hiervan wordt de hoogte van de hypotheek bepaald.

Notariskosten

Een notaris is onmisbaar bij de aankoop van een pand. Deze geeft juridisch advies en hier onderteken je de notariële akte. Deze zorgt ervoor dat de overdracht goed verloopt, zodat er geen problemen ontstaan tussen jou en de verkoper van het pand.

Kadasterkosten

De kadasterkosten worden berekend in het tarief van de notaris. In het kadaster wordt onder andere vastgoedinformatie vastgelegd. Hiermee weet je van wie wat is en waar de grenzen lopen.

De taxatie-, notaris- en kadasterkosten samen kosten ongeveer 3.000 euro eenmalig.

Verzekeringen

Waterschade, inbraak of brand: de nachtmerrie voor iedere pandeigenaar. Voorkomen is beter dan genezen, maar je hebt niet overal invloed op. Daarom is het belangrijk om een gebouwen- en inboedelverzekering afsluiten. Wij kunnen je helpen om in contact te komen met de juiste partner.

Vergoeding voor zakelijk intermediair

Wij zijn een onafhankelijke partij en bemiddelen tussen banken, financierders en degenen die een financiering zoeken. Wij bieden zelf geen financieringen aan en ontvangen geen commissie van deze financiële instellingen. Daardoor hebben wij er geen persoonlijk voordeel bij om een bepaalde financiële aanbieder te adviseren.

Wij worden alleen door jou, de uiteindelijke klant, betaald voor het regelen van de financiering. Zie hieronder een overzicht van onze kosten.

IntakegesprekGratis
Startfee bij aanvang750 euro (excl. BTW)
Succesfee bij afronding1% over leensom excl BTW, bij financieringen tot € 500.000, met een minimum van € 1.950,- excl BTW. Bij financieringen boven dit bedrag zijn de kosten in overleg.

Alleen wanneer we écht voor je aan de slag gaan, betaal je. Levert de aanvraag uiteindelijk niet de gewenste financiering op en besluit je geen gebruik te maken van de zakelijke financiering? Dan betaal je daar ook niet voor. Kort samengevat heb je voor 750 euro dus een complete kredietcheck waarbij je aan het eind zelf mag kiezen of je er gebruik van maakt.

Je hypotheek voor je bedrijfspand berekenen met onze rekentool

Direct weten wat jouw maandelijkse lasten zijn? Onze rekentool geeft een indicatie hoeveel je zelf moet inleggen en bepaalt op basis van het aankoopbedrag, de gewenste eigen inleg en de rentevaste periode je maandelijkse lasten. Dit is een indicatie en de daadwerkelijke kosten kunnen lager liggen. Verstuur altijd je aanvraag om precies te weten wat je maandelijks aflost.

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.