Kosten koper bedrijfspand

Je hebt een bedrijfspand op het oog omdat je de productie van je werkzaamheden wilt opschalen – of omdat je het bedrijfspand wil verhuren. Je bent misschien al aan het onderhandelen over de uiteindelijke prijs met de verkoper en kent je budget. Maar heb je ook rekening gehouden met de extra kosten, de Kosten Koper van je bedrijfspand? Op deze pagina vertellen we wat je ongeveer hieraan betaalt.

Wat is Kosten Koper?

“Kosten koper” (k.k.) zijn extra kosten die verbonden zijn bij de overdracht van vastgoed. Dit zijn kosten die bovenop de aankoopprijs komen en die je niet met een hypotheek kunt laten financieren. De Kosten Koper betaal je dus altijd met eigen geld. Deze worden door een financier nooit meegenomen in de financiering. Overdrachtsbelasting, notaris-, kadaster- en taxatiekosten en eventuele aanvullende kosten zijn hierbij inbegrepen. We lichten hieronder deze kosten toe:

Overdrachtsbelasting

Overdrachtsbelasting betaal je alleen bij de overdracht van bestaand bedrijfs- of verhuurvastgoed. Deze belasting betaal je dus niet bij nieuwbouw of een woning voor eigen gebruik. In Nederland betaal je op dit moment 10,4% overbelasting over de aankoopwaarde – bij de aankoop van een woning die niet voor eigen gebruik is. Stel, je koopt een pand aan voor 300.000 euro, dan betaal je 31.200 euro aan overdrachtsbelasting.

Notaris-, kadaster- en taxatiekosten

Om een bedrijfspand te kopen, heb je een notaris nodig die je transport- en hypotheekakte opstelt en passeert. Daarnaast moeten deze aktes worden ingeschreven in het Kadaster én heb je een erkende taxateur nodig om de waarde van het pand te laten bepalen. Je betaalt ongeveer eenmalig 3.000 euro aan deze kosten.

Aanvraag van een energielabel

Bij de verkoop van een bedrijfspand moet er een energielabel aanwezig zijn. Doorgaans regelt de verkopende partij dit, maar daarover valt te onderhandelen. Je betaalt ongeveer 500 tot 1000 euro voor een energielabel en/of rapport. Let op: bedrijfspanden die 100 m2 of groter zijn, moeten voorzien zijn van energielabel C of hoger. Ga je het pand verhuren aan een ondernemer, dan ben jij er als pandeigenaar voor verantwoordelijk.

Aankoopmakelaar

Ga je zelf op zoek naar een geschikt bedrijfspand? Dan kun je deze kosten overslaan. Een aankoopmakelaar selecteert geschikte panden, bezoekt ze samen met jou en staat je tijdens het hele aankoopproces bij. Vaak betaal je hiervoor een percentage van de aankoopprijs. Houd rekening met een percentage van 1 tot 2,5% van de koopsom. Op een bedrijfspand van 300.000 euro, betaal je dus tussen de 3.000 – 7.500 euro aan de makelaar.

Bouwkundige keuring

Is het pand verouderd of heb je specifieke, bouwkundige wensen? Dan kun je in het aankoopproces een bouwkundige keuring aanvragen. Houd hierbij rekening met 300 – 500 euro.

Hypotheekadviseur

Verschillende financiers, voorwaarden en soorten financieringen. Zakelijke hypotheken uitzoeken met bijbehorende rentestanden en voorwaarden is een fulltime baan. En als je niet de ‘taal van financiers’ spreekt of geen voet tussen de deur krijgt, ontvang je misschien niet het beste financieringsvoorstel.

Een hypotheekadviseur vergelijkt financieringen en helpt je bij de aanvraag ervan. Bij Financiering-Bedrijfspanden geven we onafhankelijk advies en werken we samen met verschillende financiers: van traditionele hypotheekverstrekkers tot alternatieve financiers. Je betaalt bij ons 750 euro bij aanvang van de opdracht en 1% over de leensom aan advieskosten bij succes. Bij een financiering van 270.000 (je krijgt niet de volledige koopsom gefinancierd) betaal je dus 3.450 euro aan Financiering-Bedrijfspanden.nl.

Bankkosten

Kies je voor een financiering via een bank, dan betaal je soms afsluitprovisie. Dit is een eenmalige vergoeding die de bank in rekening brengt voor het verstrekken van de hypotheek. Vaak is ligt rond 0,25% en 0,5% van de leensom. Bij een leensom van 270.000 betaal je dus tussen de 675 – 1.350 euro.

Wat betaal je aan Kosten Koper bij een bedrijfspand?

Op basis van het bovenstaande voorbeeld (bij een aankoopbedrag van 300.000) betaal je ongeveer 34.200 euro aan verplichte kosten (overdrachtsbelasting, taxatie-, notaris- en kadasterkosten) en moet je rekening houden met zo’n 10.000 euro aan optionele, aanvullende kosten.

Een financiering via Financiering-Bedrijfspanden regelen?

Kies je voor Financiering-Bedrijfspanden, dan kies je voor:

  • Duidelijk en onafhankelijk hypotheekadvies
  • Korte doorlooptijden
  • Vergelijken van verschillende voorwaarden en financiers voor eerlijk advies
  • Jarenlange ervaring in het bankwezen
  • Vast aanspreekpunt tijdens het hele financieringstraject
  • Je betaalt een succesfee na het afronden van het project: een positief resultaat is daarom ons doel!

Bereken alvast je verwachte maandelijkse uitgaven en verstuur je aanvraag vrijblijvend.

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.