Kosten koper bedrijfspand
Je hebt een bedrijfspand op het oog omdat je de productie van je werkzaamheden wilt opschalen – of omdat je het bedrijfspand wil verhuren. Je bent misschien al aan het onderhandelen over de uiteindelijke prijs met de verkoper en kent je budget. Maar heb je ook rekening gehouden met de extra kosten, de Kosten Koper van je bedrijfspand? Op deze pagina vertellen we wat je ongeveer hieraan betaalt.
Wat is Kosten Koper?
“Kosten koper” (k.k.) zijn extra kosten die verbonden zijn bij de overdracht van vastgoed. Dit zijn kosten die bovenop de aankoopprijs komen en die je niet met een hypotheek kunt laten financieren. De Kosten Koper betaal je dus altijd met eigen geld. Deze worden door een financier nooit meegenomen in de financiering. Overdrachtsbelasting, notaris-, kadaster- en taxatiekosten en eventuele aanvullende kosten zijn hierbij inbegrepen. We lichten hieronder deze kosten toe:
Overdrachtsbelasting
Overdrachtsbelasting betaal je alleen bij de overdracht van bestaand bedrijfs- of verhuurvastgoed. Deze belasting betaal je dus niet bij nieuwbouw of een woning voor eigen gebruik. In Nederland betaal je op dit moment 10,4% overbelasting over de aankoopwaarde – bij de aankoop van een woning die niet voor eigen gebruik is. Stel, je koopt een pand aan voor 300.000 euro, dan betaal je 31.200 euro aan overdrachtsbelasting.
Notaris-, kadaster- en taxatiekosten
Om een bedrijfspand te kopen, heb je een notaris nodig die je transport- en hypotheekakte opstelt en passeert. Daarnaast moeten deze aktes worden ingeschreven in het Kadaster én heb je een erkende taxateur nodig om de waarde van het pand te laten bepalen. Je betaalt ongeveer eenmalig 3.000 euro aan deze kosten.
Aanvraag van een energielabel
Bij de verkoop van een bedrijfspand moet er een energielabel aanwezig zijn. Doorgaans regelt de verkopende partij dit, maar daarover valt te onderhandelen. Je betaalt ongeveer 500 tot 1000 euro voor een energielabel en/of rapport. Let op: bedrijfspanden die 100 m2 of groter zijn, moeten voorzien zijn van energielabel C of hoger. Ga je het pand verhuren aan een ondernemer, dan ben jij er als pandeigenaar voor verantwoordelijk.
Aankoopmakelaar
Ga je zelf op zoek naar een geschikt bedrijfspand? Dan kun je deze kosten overslaan. Een aankoopmakelaar selecteert geschikte panden, bezoekt ze samen met jou en staat je tijdens het hele aankoopproces bij. Vaak betaal je hiervoor een percentage van de aankoopprijs. Houd rekening met een percentage van 1 tot 2,5% van de koopsom. Op een bedrijfspand van 300.000 euro, betaal je dus tussen de 3.000 – 7.500 euro aan de makelaar.
Bouwkundige keuring
Is het pand verouderd of heb je specifieke, bouwkundige wensen? Dan kun je in het aankoopproces een bouwkundige keuring aanvragen. Houd hierbij rekening met 300 – 500 euro.
Hypotheekadviseur
Verschillende financiers, voorwaarden en soorten financieringen. Zakelijke hypotheken uitzoeken met bijbehorende rentestanden en voorwaarden is een fulltime baan. En als je niet de ‘taal van financiers’ spreekt of geen voet tussen de deur krijgt, ontvang je misschien niet het beste financieringsvoorstel.
Een hypotheekadviseur vergelijkt financieringen en helpt je bij de aanvraag ervan. Bij Financiering-Bedrijfspanden geven we onafhankelijk advies en werken we samen met verschillende financiers: van traditionele hypotheekverstrekkers tot alternatieve financiers. Je betaalt bij ons 750 euro bij aanvang van de opdracht en 1% over de leensom aan advieskosten bij succes. Bij een financiering van 270.000 (je krijgt niet de volledige koopsom gefinancierd) betaal je dus 3.450 euro aan Financiering-Bedrijfspanden.nl.
Bankkosten
Kies je voor een financiering via een bank, dan betaal je soms afsluitprovisie. Dit is een eenmalige vergoeding die de bank in rekening brengt voor het verstrekken van de hypotheek. Vaak is ligt rond 0,25% en 0,5% van de leensom. Bij een leensom van 270.000 betaal je dus tussen de 675 – 1.350 euro.
Wat betaal je aan Kosten Koper bij een bedrijfspand?
Op basis van het bovenstaande voorbeeld (bij een aankoopbedrag van 300.000) betaal je ongeveer 34.200 euro aan verplichte kosten (overdrachtsbelasting, taxatie-, notaris- en kadasterkosten) en moet je rekening houden met zo’n 10.000 euro aan optionele, aanvullende kosten.
Een financiering via Financiering-Bedrijfspanden regelen?
Kies je voor Financiering-Bedrijfspanden, dan kies je voor:
- Duidelijk en onafhankelijk hypotheekadvies
- Korte doorlooptijden
- Vergelijken van verschillende voorwaarden en financiers voor eerlijk advies
- Jarenlange ervaring in het bankwezen
- Vast aanspreekpunt tijdens het hele financieringstraject
- Je betaalt een succesfee na het afronden van het project: een positief resultaat is daarom ons doel!
Bereken alvast je verwachte maandelijkse uitgaven en verstuur je aanvraag vrijblijvend.