Tijdelijke huurcontracten 2024

Misschien ben je al enkele jaren trots eigenaar van (residentieel) vastgoed voor de verhuur. Dat heeft je een fijn, extra inkomen opgeleverd. Maar door wijzigingen op het gebied van tijdelijke huurcontracten in 2024 wordt het je als verhuurder lastiger gemaakt. In dit artikel vertellen we je meer over de wijzigingen in de verhuurmarkt en welke gevolgen dit voor jou heeft.

Wat is er per 1 juli veranderd op het gebied van tijdelijke huurcontracten in 2024?

Per 1 juli 2024 is de regelgeving rondom tijdelijke huurcontracten in Nederland veranderd. Met de invoering van de ‘Wet vaste huurcontracten’ wordt het voor verhuurders in de meeste gevallen verboden om tijdelijke huurcontracten aan te bieden. Dit geldt voor verhuur in de vrije sector. Wil je een woning voor langere tijd verhuren? Per 1 juli 2024 mag je geen tijdelijk huurcontract meer aanbieden: je mag alleen nog een contract voor onbepaalde tijd aanbieden.

Dit is één van de maatregelen vanuit de overheid om de oververhitte woningmarkt open te breken. De verwachting is dat veel huiseigenaren hun verhuurde woningen gaan verkopen óf huurcontracten voor onbepaalde tijd aanbieden. De verwachting is dat hierdoor meer mensen een eerlijke kans op de woningmarkt krijgen.

Heb je een tijdelijk verhuurcontract afgesloten vóór 1 juli 2024? Dan mag je dit verhuurcontract blijven hanteren totdat de einddatum is verstreken.

Meer wijzigingen voor vastgoedeigenaren per 2024

Naast het verbod op tijdelijke huurcontracten per 2024, zijn er nog meer wijzigingen voor verhuurders. We zetten deze wijzigingen voor je op een rij:

Puntensysteem vrije sector

In de huurmarkt voor sociale woningen geldt een puntensysteem. Huurwoningen worden beoordeeld op kwaliteit en ontvangen op basis daarvan punten. Het aantal punten bepaalt de maximale huurprijs die een verhuurder mag vragen. Hierdoor voorkomt de overheid dat de prijs/kwaliteit van een huurwoning in balans blijft.

Per 1 januari 2024 wordt dit puntensysteem ook deels toegepast voor de vrije sector: woningen t/m 186 punten vallen vanaf begin dit jaar onder dit systeem. Zij mogen een maximale huurprijs van 1.100 euro per maand​ vragen. Dit nieuwe puntensysteem zorgt ervoor dat de huurprijzen van zo’n 300.000 woningen met gemiddeld 190 euro per maand dalen volgens Business Insider Nederland. In gebieden met hoge woningnood zorgt dit ervoor dat de druk op de woningmarkt iets afneemt en dat huurders minder betalen voor een gemiddelde woning.

Stijgende onderhouds- en energiekosten

Naast de beperkingen op huurprijzen in de vrije sector en het verbod op tijdelijke huurcontracten, worden verhuurders geconfronteerd met stijgende onderhouds- en energiekosten. Hierdoor wordt de marge op een huurwoning lager.

Strengere eisen op het gebied van verduurzaming

Niet alleen op de verhuurmarkt, maar ook op het gebied van duurzaamheid grijpt de overheid in. In het klimaatakkoord van Parijs heeft Nederland als eis om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Een van de speerpunten is dat alle panden en woningen geen aardgas meer gebruiken – en dat we in de toekomst niet meer afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.

Een van de maatregelen is dat er een verplicht energielabel aanwezig moet zijn bij de verkoop, verhuur of oplevering van een woning. Verhuurders moeten voldoen aan bepaalde energieprestatienormen. Daarnaast wordt het waarschijnlijk per 2030 verplicht dat iedere woning minimaal energielabel C heeft. Deze regel geldt al voor kantoren.

Meer belasting

Ook op het gebied van belastingen is een en ander veranderd voor verhuurders in de afgelopen jaren. De belasting op vermogen in box 3 werd vanaf 2023 geleidelijk aangepast naar een systeem dat meer gebaseerd is op het daadwerkelijke rendement – in plaats van een vast fictief rendement. Dit betekent dat verhuurders die woningen als belegging hebben, een hogere belastingdruk kunnen ervaren als het rendement op hun vastgoed hoog wordt geschat door de Belastingdienst​.

De leegwaarderatio, die bepaalt welk deel van de WOZ-waarde belast wordt in box 3, wordt aangescherpt. Dit betekent dat de waarde van verhuurde woningen dichter bij de werkelijke waarde komt te liggen, waardoor de belastingheffing op verhuurd vastgoed stijgt. Tot slot is de overdrachtsbelasting per 2021 verhoogd naar 10,4% op de aankoop van vastgoed door beleggers. Hierdoor wordt het duurder om een pand aan te schaffen en lever je als verhuurder in op rendement.

Wat kun je als vastgoedinvesteerder doen op het gebied van tijdelijke huurcontracten en de andere wijzigingen?

Haal je minder rendement uit je vastgoed en loopt het tijdelijke huurcontract van je huidige huurder bijna af? Dan is het misschien zaak om je strategie aan te passen. We geven je een aantal tips:

  • Overweeg om je woning aan te bieden voor kortetermijnverhuur (vakantieverhuur). Je kunt deze aanbieden op platformen zoals Airbnb: houd hierbij wel rekening met de regels van jouw gemeente en of je aanvullende licenties nodig hebt.
  • In sommige gevallen kun je alsnog je woning tijdelijk verhuren, bijvoorbeeld op basis van de Leegstandwet of hospitaverhuur. Overweeg samen te werken met een vastgoed- of leegstandbeheerder die hierin is gespecialiseerd.
  • Verduurzaam de woning: door te verduurzamen en het energielabel van je woning te verbeteren, stijgt de waarde. Hierdoor stijgt het aantal punten van de woning – en dus de waarde ervan in het algemeen. Hierdoor kun je een hogere huur vragen waardoor het rendement verbetert.

 

Onze vastgoedspecialisten helpen je graag met advies op het gebied van tijdelijke huurcontracten in 2024, het verduurzamen van de woning (en de financiering ervan) en je in contact te brengen met de juiste specialisten op de woningmarkt. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.