Zakelijke lening aanvragen

Wil je een zakelijke lening aanvragen voor de financiering van bedrijfsvastgoed? Dan zit je op deze pagina precies goed. Je hebt een ondernemersdroom en daarvoor is geld nodig. Om de productie op te schalen, je pand te verduurzamen of om huurinkomsten uit vastgoed te genereren. De benodigde investering staat misschien niet paraat op je bankrekening en je zoekt een manier om je droom te financieren. Op deze pagina vertellen we wat er komt kijken bij de aanvraag van een zakelijke lening en waarmee je rekening moet houden.

Hoe werkt de aanvraag van een zakelijke lening?

Heb je een pand op het oog voor eigen gebruik, wil je een verhuurhypotheek afsluiten of wil je zonnepanelen op het dak van je bedrijfspand leggen? Dat zijn zaken waarvoor je een zakelijke lening kunt aanvragen bij ons. Je doorloopt hiervoor de volgende stappen:

  1. Bepaal je doel: waarvoor heb je de zakelijke lening nodig?
  2. Bepaal het bedrag: hoeveel geld wil je lenen? Houd er rekening mee dat je altijd een eigen deel moet financieren.
  3. Bereken de verwachte maandelijkse lasten. 
  4. Doe een bod op het pand of vraag offertes aan voor je verduurzamingsmaatregelen
  5. Vraag je zakelijke lening aan. 
  6. Op basis van de verstrekte informatie ontvang je een voorstel voor je zakelijke lening, de maandelijkse aflossing en rentelasten.
  7. In het geval van de aankoop van een bestaand bedrijfspand maak je zelf kosten voor het taxatierapport, overdrachtsbelasting, notaris- en kadasterkosten.
  8. Bij akkoord ontvang je een contract en vanaf dat moment heb je een betalingsverplichting.
  9. De financiering wordt voor je geregeld: je gebruikt het ontvangen bedrag niet zelf
  10. Maandelijks betaal je de aflossing + rentekosten.

De risico’s van een zakelijke lening

Banken stellen strengere eisen aan de aanvraag van zakelijke leningen. Daarmee willen ze voorkomen dat kopers niet meer betalingsverplichtingen hebben, dan ze kunnen voldoen. Ondanks dat risico’s vooraf zoveel mogelijk worden ingedekt, is het niet helemaal te voorkomen. Voordat je een zakelijke lening aanvraagt, is het belangrijk om met deze risico’s rekening te houden:

Onverwachte financiële tegenslag

De coronaperiode is een typisch geval van zo’n onverwachte tegenslag. Weinig ondernemers hebben waarschijnlijk met dit scenario rekening gehouden. Terwijl het velen hard heeft geraakt. Werk in je bedrijfsplan een best en worst case scenario uit. Hoelang kun je bijvoorbeeld aan de betalingsverplichting voldoen als er geen inkomsten binnenstromen? En kun je dit vooraf al inschatten? Je kunt er dan sneller op anticiperen wanneer rode vlaggen zich aandienen.

Schommelende rentes

Rente is de vergoeding die je betaalt aan de leningverstrekker over het geleende bedrag. Je kunt kiezen uit een vaste of variabele rente. Kies je voor een variabele rente en stijgt de rente in de markt, dan worden je rentelasten hoger. Houd daar rekening mee in de berekening van je maandlasten.Een variabele rente geeft wel de mogelijkheid om een lening boetevrij af te lossen of te herfinancieren. Gaan de rentes omlaag, dan dalen de rentelasten.

Elke ondernemer heeft zo zijn eigen voorkeuren. Meer vrijheid om tijdens de looptijd van de lening aanpassingen te doen of juist een voorkeur voor zekerheid en vastigheid tijdens de looptijd van een lening. Wij stemmen dit graag in samenspraak of zodat op voorhand helder is wat de consequenties zijn van het aangaan van een lening.

Extra aflossen kost geld

Heb je een financiële meevaller en wil je extra aflossen? Daarmee verkort je de looptijd en dus de rente die je betaalt. In sommige gevallen staat daar een boete tegenover, waardoor het niet in alle gevallen loont om versneld af te lossen.

Geld dat je hebt afgelost, kun je niet opnieuw opnemen

Het geld dat je aflost, kun je niet opnieuw opnemen. Heb je bijvoorbeeld versneld afgelost en kom je daarna in zwaar weer? Dan kun je dat geld niet meer gebruiken. Denk dus goed na hoeveel je maandelijks wil en kan aflossen.

Leegstandsrisico

Wil je een zakelijke lening aanvragen om vastgoed voor de verhuur aan te kopen? Dan kan het voorkomen dat je een tijd geen huurinkomsten hebt doordat je pand leeg staat. Niet alleen heb je inkomstenderving, leegstaand vastgoed werkt ook als een magneet op krakers en vandalen.

Overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid

In het geval van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid verandert je financiële situatie. Bundel je bijvoorbeeld je krachten met een zakelijk partner die plotseling overlijdt of raak je zelf arbeidsongeschikt? Het is belangrijk om deze scenario’s vooraf in kaart te brengen en de geschikte verzekeringen af te sluiten voordat je een zakelijke lening aanvraagt.

Bij welke financier kan ik het beste mijn zakelijke lening aanvragen?

Een zakelijke lening aanvragen gebeurt doorgaans bij de bank. Vaak heb je hier al je privé-hypotheek lopen, waardoor je soms rentekorting ontvangt. Maar door de strengere voorwaarden van banken is het soms lastig om voet tussen de deur te krijgen bij de aanvraag van een zakelijke lening. De banken zijn nog steeds een logisch loket voor de financiering van eigen gebruik. Naast de banken worden er ook steeds meer financieringen voor eigen gebruik onder gebracht bij de alternatieve financiers. Zij hanteren wel iets hogere rente dan de banken maar kennen wel flexibelere voorwaarden waaronder boetevrije aflossing.

De verhuurhypotheken voor aankoop van verhuurd onroerend goed, worden veelal afgesloten bij alternatieve financiers. Deze financiers doen enkel verhuurhypotheken en zijn transparant in hun voorwaarden en aanvraagproces. De banken zijn namelijk erg terughoudend bij financiering van commercieel vastgoed.

Je vindt verschillende soorten financiers, type financieringen en voorwaarden. Alles is maatwerk omdat het gebruik van een pand erg sterk kan variëren. Soms woont een ondernemer in hetzelfde bedrijfspand. Soms is er sprake van gecombineerd gebruik van het pand. Wonen, werken en/of verhuur.  Uitzoeken welke financiering het beste bij jouw wensen past tegen de juiste voorwaarden, kost veel tijd en energie. Dat nemen we bij Financiering-Bedrijfspanden.nl graag voor je uit handen. Wij spreken de taal van financiers en geven transparant en eerlijk advies. Een financiering aanvragen via Financiering-Bedrijfspanden werkt eenvoudig:

  1. Je berekent je maandlasten en verstuurt je aanvraag
  2. Een van onze financieel adviseurs neemt vrijblijvend contact op om je financieringswens door te nemen
  3. Op basis van de verstrekte informatie ontvang je een voorstel
  4. Ga je akkoord met de voorwaarden? Wij regelen de financiering voor jou

Veelgestelde vragen rondom een bedrijfspand kopen

Hoeveel kan ik lenen?

In onze berekentool kan je het aankoopbedrag van het bedrijfspand invullen. Minimaal 10% daarvan moet eigen inleg zijn. Stel, je wilt een pand aankopen dat 350.000 euro kost. Dan kun je maximaal 315.000 euro lenen. Je kunt ook de eigen inleg verhogen, dan ontvang je minder financiering en betaal je over een kleiner leenbedrag rentekosten.

Wanneer je je bedrijfspand gebruikt als extra pensioenaanvulling, adviseren we je gebruik te maken van lang vreemd vermogen. Met een vreemd vermogen behaal je meer rendement dan wanneer je dit met enkel je eigen vermogen financiert.

Moet ik een taxatie uitvoeren?

Banken zullen in alle gevallen een nieuwe taxatie willen ontvangen van een gecertificeerde NRVT taxateur, vaak hebben ze hun eigen voorkeur in taxateurs. Wij kunnen je hierin adviseren.

Is het nodig om BTW te betalen bij de aankoop van een bedrijfspand?

Als het beoogde pand ouder is dan twee jaar, dan is niet nodig BTW te betalen. Het betalen van BTW kan alsnog voordelig zijn wanneer je wil profiteren van de aftrek van voorbelasting.

Ik wil investeren in een bedrijfspand als belegging. Waar moet ik rekening mee houden?

Het investeren in een bedrijfspand is aantrekkelijk voor het opbouwen van je eigen vermogen op de balans. Je moet hierbij rekening houden met een aantal financiële zaken die zowel voor- als nadelig kunnen zijn. Onze financieel specialisten adviseren je hier graag over.

Wat betaal ik aan rentekosten?

Bij de aankoop van een bedrijfspand betaal je 6% aan overdrachtsbelasting. Deze hoor je niet af te trekken als kosten. Wel mag je dit op de balans plaatsen bij de vastgoedwaarde om dit vervolgens af te schrijven.

Wanneer je een financiering aanvraagt betaal je rentekosten en aflossing. Dat is afhankelijk van de rentevaste periode, de hoogte van de financiering en de schuld-marktwaarde verhouding (LTV). Rentekosten variëren tussen de 2,15% en 4,5%.

Maandelijks betaal je aflossing op de totale financiering. Daarnaast betaal je rentekosten die variëren tussen de 2,15% en 4,5%. Voor de bemiddeling door Financiering-Bedrijfspanden betaal je 750 euro aan opstartfee en 0,8%-1% aan succesfee, afhankelijk van de hoogte van de lening. Tot slot betaal je overige kosten die horen bij de financiering van de aankoop van een bedrijfspand. Denk aan taxatiekosten en overdrachtsbelasting (8% van het aankoopbedrag) Meer informatie over de totale kosten vind je op deze pagina.

Kan ik voor alle bedrijfspanden een financiering aanvragen?

Bedrijfspanden die bestemd zijn voor horeca, dienstverlening of industriële bedrijvigheid. Wanneer het pand minder courant is, kan er een lager bedrag verstrekt worden of wordt er kritischer gekeken naar de onderliggende onderneming.

Waar kan ik terecht voor aanvullende financieringsbehoeften (werkkapitaal, leasing of factoring)?

Hiervoor kun je op onze andere website terecht: www.finding.nl of neem direct contact op via info@finding.nl.

Kan ik een bedrijfspand kopen zonder eigen geld?

Een zakelijke hypotheek dekt maximaal 70% van de aankoop. Dat betekent dat je 30% eigen geld nodig hebt voor de aankoop van je bedrijfspand. Een onderhandse lening, crowdfunding of angel investors kunnen helpen om het overige financieringsbedrag binnen te halen.